söndag 8 juni 2014

Grillad marsmallowskaka med grädde och jordgubbar

Min nya hobby för i år är att grilla nya saker... Det började med att jag provade att grilla jordgubbspaj i folie och en jättegod svampgratäng fick jag till som andra projekt. Sen provade jag jordgubbspajen igen men då i pajform, mindre lyckat då den brände fast i botten. Den gången var grillen lite för varm och pajen kräver ändå ganska lång tid på grillen där av misslyckandet. Jag återkommer med det receptet efter nästa försök...

En vän till mig grillade brownie förra veckan, det ville jag också prova men använde mig av mitt egna recept på den och i mindre format. Resultatet blev mer än väl godkänt kan jag säga!
Här kommer receptet för
6 formar

2 ägg
3 dl socker
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 dl mjöl
1 nypa salt
100 g smält smör

6 st stora marsmallows

Grädde och färska jordgubbar

Smält smör, vispa ägg och socker lite lätt, häll i alla andra ingredienser, vispa till en jämn smet, fördela smeten i 6 små formar, ungefär till hälften, tryck i en marsmallows i varje form.
Grädda på varmhållningsgallret i grillen efter du grillat färdigt maten ca 10-20 min beroende på hur varmt det är i grillen. Kakan ska ha stigit upp till kanten och fått ett bubbligt, kakigt utseende i kanten. Serveras ljummen med grädde och färska jordgubbar.

Lycka till!

2 kommentarer: