tisdag 24 juni 2014

Rörande goda bondkakor

Hej hopp!
Jag har inte gått under jorden, jag har varit på en minisemester och fått nya idéer och massor med inspiration och under tiden jag var borta stod flädersaft och gottade till sig här hemma.

Här har ni ett litet kul tips på kaka och saft i ett att bjuda på och garanterat getingfri saft blir det också.

Bondkakor

150g smör
1 dl hackad mandel
1 msk sirap
1 msk vatten
1,5 dl socker
4,25 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Garnering
Mandelspån

Blanda alla ingredienser till en deg och rulla ut till en korv, dela i 2 och rulla i mandelspån
Ställ kallt i minst 30 min

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär kakorna i ca 1 cm tjocka skivor, gör ett hål i mitten med en tyll eller liknande, grädda kakorna 7-10 min. När du nu gräddat kakorna kommer hålet sjunka in lite, bättra därför på hålet direkt efter du tagit ut dom ur ugnen med samma tyll.

Låt svalna och trä kakorna på sugrör.
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Recept på saften hittar ni här: http://wordpress.bakinspiration.se/2014/06/22/fladerns-sotma/

    SvaraRadera