lördag 14 juni 2014

Johannas citronmarängbakelser

Jag har varit så sugen på att baka med citron den senaste tiden. Igår kollade jag på ett gammalt avsnitt av Sveriges yngsta mästerkockar och där gjorde dom citronmarängpaj. Det såg festligt ut men jag hittade inget recept jag fastnade för när jag surfade runt så detta är min version av denna skapelse.

Ett förgräddat pajskal, busenkel lemon curd hämtad från en av mina favoritbloggar http://wordpress.bakinspiration.se/2014/05/30/lemon-curd,
och maräng på toppen.
Det är inget svårt recept men eftersom jag lät grejerna svalna emellan så tog det lite tid.

Lemon curd
2st ägg
1dl socker
Saft och skal från 1 citron
25 g smör

Vispa ihop ägg, socker och citron i en rostfri bunke, rör och värm över vattenbad till det tjocknar. (Tar ca 10 min) Ta av curden, vispa i smöret till det smälter och låt det svalna i kallbad (jag bytte bara ut varmvattnet till kallt och ställde undan det)

Kakbotten  ca 10 st
150 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och rör ner de övriga ingredienserna och rör om till en deg. Tryck ut det i aluminiumformar, gärna ordentligt upp på kanten. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min eller tills de fått lite färg.
När de är klara sänker du ugnen till 150 grader.

Maräng
3 äggvitor
1,5 dl socker

Vispa äggvitor med lite av sockret först, sedan i med resten och vispa till ett fast skum.

Lägg nu curden på kakbotten, spritsa marängen snyggt uppe på och lägg in i ugnen på 150 grader bara övervärme eller bränn av med en brännare bara till du får den färg du vill ha...

Dekorera med jordgubbar eller annat bär.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar