lördag 28 juni 2014

Rulltårtstårta

Jag har aldrig varit duktig på rulltårta! Absolut inte varit någon favorit heller så det kan ju bero på det...
Men så har jag funderat länge på en rulltårtstårta och velat prova det. I veckan när jag var hos mamma så började jag prata om min tårttanke och hon hade ett recept i sina gömmor med ett recept man inte kan misslyckas med!!
Min rulltårta fastnade såklart som vanligt i pappret men i detta fall så gjorde det inte så mycket för det syns inte efter ihopsättningen.
Så låt inte sånt stoppa er från att prova detta!

Rulltårta

4-5 ägg
2,25 dl socker
2,25 dl potatismjöl
1,5 msk vetemjöl
2,25 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg (4 stora eller 5 små) med socker ljust och fluffigt.
Blanda övriga ingredienser och sikta i och rör om. Grädda i pappersklädd långpanna i 5 min.

Mosa 10 jordgubbar med några msk socker och bred ut över kakan, ringla lite jordgubbssylt i ett rutmönster, rulla ihop och låt svalna.

Riesenfluff

180 g Riesenkolor
3 dl grädde

Värm grädden varm men får ej koka, smält kolorna i grädden, ev lite extra över vattenbad till den smälter. Kyl i minst 6 timmar! Vispa fluffig!

Jordgubbsmousse

200 jordgubbar
0,75 dl socker
4 gelatinblad
2,5 dl grädde

Lägg gelatinblad i kallt vatten.
Koka upp och mixa jordgubbar och socker, lägg i gelatinblad så de smälter, kyl detta i kylskåp.
Vispa grädden och blanda i den kalla jordgubbsgelen och rör om. Klar att fylla i tårtan. Gör den precis innan den ska i tårtan för den fortsätter stelna.

Nu gjorde jag så att jag la jordgubbsmoussen i toppen av tårtan, hade jag gjort om den hade jag gjort tvärtom och därmed hoppat över tårtbotten jag la på. Moussen blir mer stel så därför blev jag rädd att tårtan inte skulle bäras upp av fluffet om jag inte hade en botten.
Nu hade jag en liten bit tårtbotten i frysen som jag kunde rädda upp situationen med.

Lägg nu rulltårtsrullar i en plastad skål, gärna bred men inte så djup. Platta till och på med ett lager fluff eller mousse.  Avslutade du med fluff skulle jag rekommendera en bit tårtbotten.

Chokladganache

0,75 dl grädde
100 g hackad choklad
10 g smör

Koka upp grädden, häll i chokladen, rör om till det smält och i med smör och rör till du får en slät smet. Kyl en stund så det blir trögflytande. Precis innan du gör moussen.

Vänd nu hela stycket på ett tårtfat och garnera med chokladganache och jordgubbar

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar