söndag 10 maj 2015

Enkla och kletiga banankakan

Jag har aldrig gillat banankaka direkt men förra året blev jag bjuden på ett par jättegoda bananmuffins av min vän.
De har jag bakat några gånger men en dag när bananerna legat där bruna och fula och jag orkade egentligen inte baka så bestämde jag mig för att göra den i kakform istället. Dessutom tog jag i lite mer banan och lite mer choklad. Blev hur gott som helst.

125g smör
2 dl socker
2 st ägg
3 st bananer
2 msk het mjölk 
1 tsk bikarbonat 
1 tsk bakpulver
3 3/4 dl mjöl
lite salt
100 g choklad

Sätt ugnen på strax över 150 grader. 
Vispa smör och socker till en vit och porös kräm.
Vispa i ett ägg i taget, mosa bananerna och vispa i, värm mjölk i en mugg och häll i bikarbonat i mjölken, rör om med skeden och häll i skummet i smeten. 
Blanda resterande torra ingredienser och sikta i smeten , rör ner chokladen också. 
Häll i smeten i en smord form och grädda i mitten av ugnen till den precis stelnat i mitten. 
Ca 25-35 min. (helt efter smak) 
Men den ska absolut inte vara bränd för det smakar inte gott! 
Hellre lite kletig.






Prova gärna muffinsen också, de är sååå goda, särskilt med fluffet på!


Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar