tisdag 26 maj 2015

Ramslöksknutar

Ramslök är ju bara så himla gott! För två år sedan när vi var på Öland åt jag det, vad jag vet för första gången och blev förälskad i denna underbara växt. Alla är ju inte lika lyckligt lottade som jag som får en jätteleverans då och då.
Igår kom en stor påse som tvättades och lades på tork över natten. Idag hackade jag upp dem och frös in. Lite fick gå raka vägen ner i degbunken!

Deg

Ca 1 dl mixad ramslök
5 dl kallt vatten
50 g jäst
1 dl surdeg
1, 5 msk salt
Någon droppe akaciahonung
Vetemjöl special

Tvätta och torka av ramslöken. Mixa med stavmixer till en grön sörja. Lägg alla ingredienser utom mjöl i en bunke. Häll i mjöl allt eftersom till du får en konsistens på degen som gör att den precis släpper från bunken. Kör degen ca 5 min på låg hastighet. Låt jäsa till dubbel storlek.

Dela degen i lika stora bitar och rulla ut till korvar, gör en knut och lägg knutarna på plåt med ändarna nedåt. Låt jäsa ca en timme under bakduk. Sätt ugnen på 230 grader under tiden knutarna jäser. Spraya dem med vatten och kör dem i ugnen till de fått en fin gyllene färg.
Ät och njut med smör och ost.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar