söndag 24 maj 2015

Randiga sjalen med blommig kant



Tack vare det dåliga vädret har det blivit en flitig vecka när det gäller virkning! 
Har lyckats knåpa ihop två sjalar med detta mönster. Detta är nummer två och är virkad i DROPS delight. Enligt etiketten ska den virkas med virknål 2,5 men jag använde nål 4 för att få en stor och luftig sjal.

Mönstret bygger på en variant av road tripsjalen. En enkel sjal som man kan utveckla hur man vill egentligen. Det är bara fantasin som sätter gränser. Här har jag gjort varannat varv fyllt med stolpar och varannat varv med luftmaska emellan. 
Börjat och slutat varje varv med 2st och i mitten 2st , 2 lm och 2st igen... 



Sista varvet avslutas när sjalen nått upp till 65 rutor på varje sida, då har jag räknat med mittnrutan i toppen på sjalen två gånger.


Jag imponeras över hur bra det blir med melerat garn! 



Bilderna nedan ser ni (i min värld) tydligt hur blomkanten är virkad.


Varje blomma byggerpå en halvcirkel med 10dst som sitter fast med sm i var femte ruta. Blomman i toppen på sjalen har 14 dst för att få en bredare blomma över kanten till nästa sida.


Nästa varv är en stolpe i varannan dst och 2 lm emellan , avslutande varv är 5st om varje lmb med sm i varje st.


Blommande äppleträd gör sig fint ihop med detta härliga ullgarn! 


Här är ett försök till diagram på sjalen!


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar