onsdag 30 juli 2014

Årets födelsedagstårta!

I år ställde jag mig frågorna:
Vilka smaker gillar jag bäst?
Vad är sommar för mig?
Svaren blev choklad och bär!
Här kommer resultatet på min födelsedagstårta!



Drottningmousse

Koka ihop 200g hallon/blåbär med 0,75 dl socker
Lägg 3 gelatinblad i kallt vatten och lägg sedan gelatinbladen i såsen när bären kokat sönder. Kyl såsen, vispa 2,5 dl grädde, blanda med "såsen".


Lager 1:
Vit tårtbotten (färdigköpt eller hemmagord)
Chokladkolakräm ( se nedan) blandat med 1 dl vispad grädde
1 hackad banan


Lager 2:
Chokladbotten (helst en kladdig hemmagjord)
Drottningmousse


Finhacka en dubbeldaim som kantdekoration


En helt underbar bukett blommor jag fått av en gammal vän som jag träffar alldeles för sällan fick vara med i bakgrunden....


Lager 3:
Vit tårtbotten (köpt eller hemmagjord)
Grädde och bär 





Chokladkolasås

0,5 dl grädde
50 g choklad
10 g smör
0,25 burk karamelliserad mjölk

Koka upp grädde, ta av kastrullen från värmen, vispa ner choklad och rör till det smält. Lägg i smör och rör tills smöret helt smält. Blanda i kolasås, låt svalna.



Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar