tisdag 15 juli 2014

Hemmagjord sandwich (glutenfria)

Har länge gått och funderat på detta recept! Insåg idag att jag inte kommer komma i närheten av originalet men det gör ju inte så mycket sålänge det fortfarande smakar gott.
Och detta blev bättre än jag trodde!
Har hittat tre recept jag valt mellan och när jag väl stod där med äggen och sockret så tänkte jag! Näe, jag gör mitt eget recept!
Magkänslan! Lita alltid på magkänslan!

Kakan

3 ägg
1 dl socker
0,5 dl ljust muscovadosocker
1 dl potatismjöl
2,5 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver

Glassåtgång
1,25 pkt vaniljglass

Sätt ugnen på 250 grader!
Vispa ägg och socker poröst, blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en bunke. Sikta och rör i mjölblandningen. Häll ut smeten över en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 3 min.
Ta ut kakan, vänd kakan på ett annat bakplåtspapper och ta bort pappret som var med i ugnen, låt svalna under en plåt.

Mät nu ut ett papper stort som ett glasspaket och dela upp kakan i rektangulära bitar lika stora som glasspaketet. (5 rektangulära bitar) Dela varje kakbit i 2. (10 kvadratiska bitar)  Dela glassen mitt i så du får två kvadrater, dela sedan glassen på mitten så du har 4 kvadrater. Lägg nu glass mellan 2 kakbitar. Antingen har du kvar bitarna i denna storlek eller så delar du en gång till så du får 10 mindre sandwich.
Ät och njut av sommaren!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar