söndag 13 juli 2014

Chokladglass med smak av apelsin

Igår hade jag gjort chokladganache för att ringla över petit chouxerna men om jag ska vara helt ärlig tyckte jag den smakade så illa att jag avstod. Den var gjord på 70% choklad och jag tyckte det var för beskt och bestämde mig för att kyla den till en bättre tanke dök upp. Och det gjorde det ju såklart! Så idag tog jag och gjorde "riktig" glass på den.
Himmelskt god!

Chokladganache

1 dl grädde
3x35g 70% choklad
10g smör

Koka upp grädde, ta av den från spisen, lägg i små bitar choklad och rör till chokladen smält, lägg i smör för att få en fin yta. Låt svalna.

Glassmet

5 äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 dl mjölk
3 dl grädde
Skalet från 1 apelsin
Saften från en halv apelsin

Koka upp mjölk, grädde, riv apelsinskal och lägg i, pressa i saften från en halv apelsin.
Vispa äggulor, vaniljsocker och socker poröst häll i den varma mjölkblandningen och vispa. Byt nu till en handvisp och vispa över hett vattenbad till smeten ändrar konsistens till något tjockare och inte skummig.
Ta då av smeten och blanda ner ganachen. Rör till en jämn smet och ställ in den i kylskåpet till den svalnat helt.
Förbered glassmaskinen!

Häll i smeten i din glassmaskinen (du vet bäst hur just DIN maskin fungerar) och låt den nu bli glass...
Jag fick frysa glassen någon timme innan jag skopa upp den.
Garnera med apelsin rullad till en ros...

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar