torsdag 3 juli 2014

Johannas jordgubbspaj

Jordgubbar påminner så mycket om min barndom! Mamma plockade hinkvis med bär på sommarloven vi tillbringade tillsammans i vår lilla röda stuga. Detta är ett recept jag minns väl, en riktig favorit för mig som barn. Det gick även hem i mina barns magar ikväll.
Mamma hade döpt den till Johannas jordgubbspaj i sin receptsamling, det tar jag med mig som ett härligt minne!

Pajskal

4,5 dl vetemjöl
1,75 dl socker
1 tsk bakpulver
150g smör
1 ägg

Fyllning

Ca 500g jordgubbar
0,75 dl socker
1,5 msk majsstärkelse

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ihop alla ingredienser till pajskalet. Arbeta ihop till en smidig deg. Spara lite av degen till dekoration och tryck ut resten i en pajform.
Dela jordgubbar och rör i socker och majsstärkelse, rör om och fyll pajskalet. Rulla små tunna korvar och dekorera i ett rutmönster på pajen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 40 min. Servera med vaniljsås.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar