måndag 14 juli 2014

Snabb glassbakelse med misslyckad maräng

Ja alla har vi väl fått med lite äggula i äggvitan någon gång!?
Nästa gång det händer, ja då behöver ni inte hetsa upp er i onödan! Om ni inte ska ha äggvitan till riktig maräng då vill säga!!!
Igår när jag gjorde glass så gick gulan sönder på ett ägg men jag tänkte ätit äggvitan till lunch idag så jag brydde mig inte så mycket om att det slank ner lite gula. Men sen fick jag inbjudan till lunch så plötsligt stod jag här med 5 äggvitor och en halv gula blandat så vad skulle jag hitta på!?
Jo, jag försöker göra misslyckad maräng och se hur den blir och utefter resultatet så skulle jag komponera dagens glass...
Här kommer ett barnsligt men mycket gott resultat!

Misslyckad maräng

5 misslyckade äggvitor
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 150 grader!
Vispa ägg fluffigt och häll sedan i socker och vispa. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper, grädda i mitten av ugnen i 30 min.
Låt svalna!

Vaniljvispglass

1 pkt vaniljvisp
2 dl minimarsmallows
3 dl kinapuffar

Vispa vaniljvisp fluffigt, häll i godis, rör om!
Fördela smet i muffinsplåt. Stansa ur marängbitar lika stora som muffinshålen och lägg på smeten.
Frys nu i minst 3 timmar.

Garnering

Kolasås
Strössel

Vänd upp och ner och garnera med kolasås och strössel eller bär.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar