lördag 12 juli 2014

Johannas glasspetit choux

Ibland suger verkligheten tag i en och livet ställs på sin spets.
Då blir inte det alltid som man tänkt sig... Sammanfattning av min vecka!

Men nu börjar glassveckan! Håll till godo vänner!

Först ut blir en inspiration från Finland! Min kusin bjöd på något liknande när vi hälsade på i veckan, här kommer min version...

Petit choux

100g smör
3 dl vatten
2 dl mjöl
3 små ägg

Koka upp vatten och smör.
Häll i mjöl samtidigt som du rör hastigt och ställ bort kastrullen från spisen så fort degen släpper från kanterna på kastrullen. Sätt ugnen på 200 grader. Låt degen svalna, rör i ett ägg i taget och vispa emellan så smeten blir slät. Lägg smeten i en sprits och spritsa ut på en plåt, den form du föredrar.
Ställ in plåten i mitten eller nedre delen av ugnen och baka av i ca 20 min. Öppna ej ugnen under de första 10 minutrarna då petit chouxer är lite känsliga för drag.
Ta ut petit chouxerna och låt svalna helt innan du fyller dom.

Mjukglass

Vispa upp glassen fluffig i 2 min.
Ställ in i frysen i 3,5 timme, ta ut och vispa fluffig.

Nu gäller det att vara snabb annars smälter glassen!!!

Fyll en sprits med glassen, tryck in spriten i petit chouxerna och fyll med glass. In med petit chouxerna i frysen en stund till.
Precis innan servering tar du ut dom, ringlar chokladsås över garnera med jordgubbar!

Njut av livet i sommarvärmen!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar