lördag 26 juli 2014

Virkad Kräftgirlang

Idag har jag arbetat fram ett nytt eget mönster. Något jag under flera månader övat på men inte delat med mig av.
Nu tänkte jag dock att det skulle bli premiär här och jag hoppas få mycket synpunkter så jag kan bli bättre och mer tydlig i min beskrivning. För mig är det ju solklart vad det står, iallafall idag! ;-) 


(bilder uppdateras efter kräftskivan, ni får stå ut med dessa sålänge!)




Garn: kräftröd  bomull 8/4
Virknål: 2,5

Förkortningar 
v= varv
m=maska
sm=smygmaska
lm= luftmaska 
fm=fastmaska
hst=halvstolpe
st= stolpe
3dst= tredubbelstolpe (tre varv runt virknålen)
bmb= bakre maskbåge
musch=flera halvfärdiga stolpar (strl varierar) dras igenom på sista och får slutligen bara en maska i toppen.
( )= så många maskor ska du ha nu


Kräftgirlang

Kräftans kropp

v1 3lm 
v2 1fm i 2a lm, 1fm i 1a lm (2m)
v3 1lm, 2 fm i varje m (4m)
v 4 1lm, 2 fm i 1a fm, 1fm i de två i mitten och avsluta med 2fm i sista fm (6m)
v5-8 1lm, 1fm i varje m (6)
V9 1lm, 2fm i 1, 5fm, 2fm i 1 (8m)
v10 1lm, 2fm i 1, 6fm, 2fm i 1 (10m) 
v11-13 1lm, 10fm
v14 hoppa över första m, fm i resterande (9m)
v15 hoppa över första m, fm i resterande (8m)
v16 hoppa över första m, fm i resterande (7m)
v17 1lm, 7 fm (7m)
v18-25 1lm, 7fm i bmb (7m)
v26 10st i mittemaskan alltså 4e m så det bildar en solfjäder, sm i sista m, klipp av, dra igenom tråden och fäst alla lösa trådar.

Kräftans arm

v1 3lm i kanten på kroppen på ca varv 9 på kroppen, 1hst och 1fm bredvid mot huvudet till
v2 1lm, 1fm, 1hst, 1st (3m)
v3 3lm, 1hst i 1a m, 1fm i nästa, vänd
v4 2lm, 3hst (4m)
Klipp av, dra igenom tråden , fäst alla lösa trådar.

Girlangsnöre och klor = ihopsättning

20lm 
* 3 3dst i en mucsh i hst längst till höger i kräftans högra arm 3lm , 2st i en mucsh, 3lm, 
sm i toppen på kräftans huvud, 3lm 2st i en mucsh, 3lm, 3 3dst i en musch
10 lm 
upprepa från * 
avsluta med 20 lm, klipp av tråden och dra igenom. Spara gärna lika mycket tråd som du har på andra sidan där du startade.






10 lm mellan kräftorna är bara en riktlinje, du gör självklart såmånga du tycker passar till din girlang. Liksom 20 lm på varje sida om alla kräftor.


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar