lördag 19 juli 2014

Spenat och mozzarellabröd på grillen



Ostbröd är ju så gott!  Har länge tänkt att jag ska grilla något bröd med ost. Resultatet blev kanon! Saknade lite salt eftersom mozzarella inte är salt, ändå saltade jag på rikligt. Men med bregott på så var det problemet löst! I receptet här lägger jag till lite mer salt i degen.

Deg

25 g jäst
4 dl vatten
4 msk olivolja
2 msk salt
Ca 8 dl vetemjöl

Fyllning

2 pkt mozzarella
65 g spenat
Flingsalt
Olivolja

Blanda jäst och vatten häll över resten av ingredienserna och arbeta ihop en deg.
Låt jäsa under duk i 30-40 min.





Kavla ut degen till en rektangel ca 20x30 cm. 



Fördela spenat och hacka mozzarella över. Salta med flingsalt och ringla över olivolja. 


Rulla ihop till en tjock korv och dela upp brödet i bullar och lägg i en välsmord form. 
Salta med flingsalt och ringla över olivolja, låt jäsa under duk ca 30 min till. 



Lägg vikt folie på grillen (ej direkt på glöden) och grilla sedan brödet i form på folien. Vänd formen om du ser att brödet bara får färg på en sida. Grilla ca 40 min eller tills brödet uppnår 96 grader inuti. 



Servera till grillmat eller tapas med bregott eller någon god parmaskinka på.


(går även att grädda i ugnen på 230 grader till brödet uppnått 96 grader i mitten)

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar