torsdag 3 juli 2014

Johannas goda jordgubbskräm

Jag älskar jordgubbar!
En favorit när jag var liten var när mamma fick till potatismjölklumpar i krämen. Har dock växt ifrån det nu så jag utesluter dom från mitt recept!
Njut av de röda härliga gubbarna nu för snart är tiden ute!!! 

Kräm

1kg jordgubbar
8 dl vatten
2 dl socker
1 vaniljstång
4 msk potatismjöl

Dela vaniljstången och dra ur fröna med en kniv. Koka ihop vatten, socker och vaniljstång och frön, häll i jordgubbarna och låt kokar med under lock i 5 min.
Ta av krämen och ta ur vaniljstången, blanda potatismjölet i ett glas vatten, häll försiktigt i potatismjölet samtidigt som du rör om. Sluta häll om det blir för tjockt.
Koka nu snabbt upp krämen igen!
Servera ljummen med god vaniljglass!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar