torsdag 17 juli 2014

Half baked cookieglass

Kakor, glass, choklad! Finns det en bättre kombination!?
Nä, det har jag svårt att tro!
Här kommer en ny favorit hos mig som jag kommer göra många gånger framöver. I den versionen jag gjorde idag så var det dubbel sats kaka men med testpanelens åsikter här idag har jag övervägt receptet och bestämt mig för att ge ut receptet med beräknat hälften av kakorna. Så bli inte orolig om er glass inte ser så brun ut som min gör på bilderna. Vill du prova min version så gör dubbel sats kaka och hacka i!

Cookie

50g smör
1dl mjöl
0,5 dl socker
2 msk kakao
1 msk sirap
0,5 msk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader!
Blanda alla ingredienser till en deg och forma till en lång korv.
Baka halvklara i 7-8 min, låt svalna och hacka ner till små bitar.

100 g hackad choklad

Vispa vaniljvisp, lägg i hackad choklad och hackad kaka, lägg smeten i en papperstäckt brödform, frys i minst 3 timmar. Servera med färska jordgubbar och eventuellt ringla lite chokladsås.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar